Příběh značky Brother - z Japonska až na kraj světa

28. 3. 2019

Známé rčení o tom, že Tatra nezná bratra, se dá lehce zpochybnit. Nechce se věřit, že by nikdo z kopřivnické automobilky nikdy neslyšel o tiskárnách či kopírkách vyrobených japonskou společností Brother. Její historie sahá až do roku 1908, kdy byla v zemi vycházejícího slunce založena firma Yasui Sewing Machine Co., někdejší předchůdce současného nadnárodního gigantu. Víc než 28 let je Brother přítomen na českém trhu a minulý rok uplynulo právě 60 let, co japonská firma začala působit na evropském kontinentu. Taková událost si jistě zaslouží, aby o známém výrobci vyšel aspoň krátký článek.

Obsah:

  • Výrobky šité na míru
  • Krůček po krůčku až na samotný vrchol
  • Stane se z malé firmy Velký bratr? Uvidíme…
  • Výrobky šité na míru

    Když Kanekichi Yasui zakládal v japonském městě Nagoja v roce 1908 maličký podnik nesoucí jeho jméno, jistě netušil, že o sto let později z něj bude renomovaná nadnárodní společnost. Kanekichi se zpočátku živil opravami šicích stroje a výrobou náhradních dílů pro ně určené. V roce 1925 řízení firmy převzal syn Masayoshi, nejstarší z deseti dětí, který otci pomáhal již od svých 9 let. Firmu přejmenoval na Yasui Brothers 'Sewing Machine Co., tedy Šicí stroje bratrů Yasuiových.

    V té době trhu s šicími stroji dominovaly dovážené výrobky. Masayoshi si stanovil ambiciózní cíl tento stav změnit: rozhodl se vyrábět takové produkty, které kvalitou předčí importované stroje a uspějí i v zahraničí.

    V roce 1928 bratři Yasuiové společně vyvinuli a vyrobili první vlastní šicí stroj, který byl určený pro výrobu slaměných klobouků a umožňoval šití řetízkovým stehem. Od tohoto okamžiku rodinná firma vyráběla šicí stroje pod jedinečným názvem Brother.

    brother-1-nahled2.jpg

     

    Podnik se úspěšně rozvíjel a jeho vedení i zaměstnanci postupně pronikali do tajů jemné mechaniky, získávali bohaté zkušenosti a přicházeli s novými nápady. V roce 1932 firma představila první domácí šicí stroj, vyrobený kompletně v Japonsku. Ihned poté, co byl uveden na trh, počet objednávek překonal veškeré představy. Pravděpodobně také díky dlouhé životnosti, která měla být údajně desetkrát vyšší než u dovezených strojů. Dokladem vysoké kvality šicích strojů značky Brother byl také jejich export v objemu 200 kusů do čínské Šanghaje.

    brother-2-nahled2.jpg

    Krůček po krůčku až na samotný vrchol

    Klíčové období revolučních změn prožil Brother v 50. letech 20. století. V té době společnost zvyšuje celkový objem produkce, rozšiřuje svůj výrobní program o domácí pletací stroje, elektrické spotřebiče, ventilátory, žehličky a další. Firma se začíná dynamicky rozrůstat a expanduje na zahraniční trhy. Roku 1954 Brother založil pobočku v New Yorku a o čtyři roky později v irském Dublinu. Vzniká evropská pobočka firmy Brother Europe. Mezitím, na základě požadavku od prezidenta americké pobočky Brother International Corporation (USA) Maxe Hugela, zahájil v roce 1956 Masayoshi Yasui vývoj a posléze i výrobu přenosného psacího stroje, který byl v té době ve Spojených státech velmi žádaný.

    Další úspěchy na sebe nenechaly dlouho čekat:

    • 1961 S pomocí přenosného psacího stroje JP1-111vstupuje na pole kancelářské techniky.
    • 1964 Na olympijských hrách v Tokiu poskytla firma 300 psacích strojů pro zahraniční novináře, což značně zlepšilo globální vnímání značky Brother.
    • 1968 Brother kupuje továrnu na šicí stroje v Manchesteru.
    • 1971 Brother jako první na světě úspěšně vyvíjí první vysokorychlostní jehličkovou tiskárnu, což znamenalo masivní rozšíření levného tisku do kanceláří i domácností
    • 1976 Brother vyrábí první elektrický šicí stroj označený jako Compal DX. Do roku 1980 se šicí a psací stroje díky zmenšené elektronice stávají multifunkčními a široce dostupnými.
    • 1980 Brother vyrábí elektronický psací stroj EM-1 pro kancelářské použití.
    • 1982 Na trh přichází osobní tiskárna Brother EP-20 napájená pomocí baterie a využívající technologie tepelného tisku
    • 1987 Po téměř desetiletí výroby jehličkových a tzv. znakových tiskáren s typovým kolečkem zahajuje společnost Brother v roce 1987 výrobu své první vysokorychlostní laserové tiskárny s označením HL-8. Není žádným překvapením, že tento ve své době revoluční produkt získal prestižního ocenění Editors Choice 2012 amerického časopisu PC Magazine.
    brother4-nahled2.jpg

    Stane se z malé firmy Velký bratr? Uvidíme…

    Od 90. let 20. století až do dnešní doby se japonská firma, která kdysi začínala jako malý rodinný podnik, opět o něco rozrostla a svými výrobky stále ohromuje svět. Ať již jsou to skenery, faxy, multifunkční zařízení, tiskárny etiket a RFID štítků, miniaturní mobilní tiskárny, laserové, inkoustové, termotiskové či LED tiskárny, stále jde o špičkové výrobky, které usnadňují chod kanceláří, obchodů, skladů i domácností. A jak dokazují např. brýle AiRScouter vybavené barevným displejem, který zobrazuje uživatelům obrázky z počítačů a mobilních zařízení, Brother dokáže držet krok se svou konkurencí a své produkty neustále inovuje.

    V současné době skupina Brother poskytuje služby zákazníkům po celém světě. Její produkty vznikají v některém ze 17 výrobních závodů. Společnost, v níž pracuje více než 38 000 zaměstnanců, disponuje hustou sítí vlastních prodejních míst ve 44 zemích. Budoucnost této firmy, která začínala prakticky od nuly, je stále otevřená….

    Podobné články

    4 minuty čtení

    Příběh značky Samsung: Jak se z prodejce sušených ryb a nudlí stal největší světový výrobce elektroniky

    V roce 2018 se společnost Samsung vyšplhala na 12. místo žebříčku nejhodnotnějších firem světa. Jihokorejský gigant loni oslavil 80 let od svého založení a mezi 10 nejhodnotnějšími společnostmi světa najdete jenom dvě, jejichž historie sahá ještě hlouběji. Pojďte s námi zjistit, jak se z prodejce sušených ryb a nudlí stal světový technologický leader současnosti.

    Celý článek »
    3 minuty čtení

    Příběh značky Dell: od montování počítačů na koleni po technologického giganta

    Dell dnes patří za jednu z největších technologických společností světa. Firma zaměstnává přes 165 tisíc lidí a její majitel okupuje přední příčky nejbohatších lidí planety. Nebylo tomu tak ale vždy. Ještě před tím, než se Dell vrhl do prodeje tiskáren a dalších komponent byly jeho hlavním produktem montované počítače. Nápad na jejich prodej se urodil v hlavě 19letého amerického studenta.

    Celý článek »